Advies Hoogendoornwheels kom langs en wij controleren gratis uw profiel
Om een goed contact met het wegdek te hebben, moeten banden een minimale profieldiepte hebben van 1,6 mm. Dat is wettelijk zo vastgelegd en wordt ook gecontroleerd bij de keuring. Maar consumentenorganisatie TestAankoop komt na onderzoek met een opvallende conclusie: ook banden met weinig slijtage (veel minder dan het wettelijke minimum) zijn al veel onveiliger dan gedacht. “Vooral bij slecht weer zijn de gevolgen groot.”
Dat de kwaliteit en de conditie van autobanden cruciaal zijn voor de veiligheid, is logisch. Ze vormen immers het enige contact met het wegdek. Bij veel auto’s is het contactpunt niet groter dan de palm van een hand. Het profiel (de tekening van de groeven in een band) speelt dus een cruciale rol, vooral bij slecht weer. Om de veiligheid te verzekeren is er dan ook minimale profieldiepte: 1,6 millimeter. Dat is wettelijk bepaald en het wordt ook bij de autokeuring nagegaan. Nieuwe testresultaten suggereren dat die norm laks is. Al bij 3 millimeter profieldiepte zou je bij nat weer 64 procent meer kans lopen op een ongeval.
Minder profiel = minder prestaties
De studie in samenwerking met FIA (de Internationale Automobielfederatie) en de Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC bekeek de prestaties van zes verschillende banden bij een relatief beperkte slijtage. Door slijtage wordt de tekening in de band minder diep.
Dat profiel bestaat uit drie onderdelen: groeven, lamellen en profielblokken. Die hebben elk een eigen functie. De groeven zorgen voor de waterafvoer, de lamellen kunnen zich vastbijten in ijs en sneeuw en de profielblokken zorgen ervoor dat een band niet te veel vervormt tijdens het rijden. Dat de prestaties minder worden naarmate de groeven minder diep worden, is dus niet meer dan logisch. Maar het effect lijkt veel ingrijpender te zijn dan verwacht. Vooral in slechte weersomstandigheden zijn de gevolgen groot.
Grote gevolgen bij beperkte slijtage
Voor de test werden banden gebruikt van gekende merken met een uitstekende reputatie: Michelin, Continental, Goodyear, Dunlop, Yokohama en Nokian. De slijtage werd beperkt tot ver boven het wettelijke minimum van 1,6 millimeter. Toch stijgt het aantal ongevallen op slechte banden snel: op droge wegen neemt het risico met 2,2 tot 3 millimeter profieldiepte gemiddeld al meteen met 38 procent toe. Op natte wegen wordt dat 64 procent en op gladde en besneeuwde wegen zelfs 82 procent. “Een wagen met goede banden die 30 km/u rijdt op een besneeuwde weg en plots moet stoppen, staat stil waar de remmende wagen met slechte banden dan nog 13,5 à 16 km/u rijdt”, verklaart TestAankoop.
De organisatie beveelt daarom aan om banden te vervangen voor ze de minimale profieldiepte bereikt hebben. Bij winterbanden vinden ze een minimum profieldiepte van 4 millimeter een goede richtlijn. Zomerbanden zouden niet minder dan 3 millimeter profiel moeten hebben. De veiligheidsrisico’s worden nog hoger wanneer een band ongelijke slijtage zou vertonen. Wanneer de auto niet goed uitgelijnd is, bijvoorbeeld.
4 tips van TestAankoop om de veiligheidsrisico’s bij bandenslijtage te verminderen
• Controleer regelmatig de slijtagepatronen van de banden en raadpleeg een specialist bij ongelijke slijtage
• Volg de instructies van de fabrikant en houd de aanbevolen bandenspanning aan
• Vervang winterbanden wanneer de lamellen niet meer zichtbaar zijn. Vooral belangrijk bij sneeuw.
• Vervang winterbanden bij een profieldiepte van 4 mm en zomerbanden bij 3 mm.